
Maria Antonia Scalera Stellini is an emblematically significant figure in the history of Italian literature, not only for her poetic talent, but also for her courage in challenging the social conventions of her time. Born in Acquaviva delle Fonti in the 17th century, Scalera Stellini is often considered a forerunner of feminism. Her work, “Li divertimento poetici”, as well as numerous theatrical works, reflect a deep awareness of the power of writing and the need to assert women’s right to artistic expression.
Despite adversity, including an arranged marriage and life’s challenges, Scalera Stellini persevered in her passion for writing. Her membership in the Accademia dell’Arcadia, a predominantly male environment, is a clear sign of her determination and ability to make her way in a male-dominated literary world. Her choice to publish her works under her maiden name and not use pseudonyms is a gesture of great modernity and independence.
Her life and work represent a struggle against the limitations imposed on women, emphasizing the difficulty of reconciling family responsibilities with artistic aspirations. Despite the recognition she obtained during her life, Scalera Stellini fell into oblivion after her death, partly due to a selection of works that excluded her from the literary panorama of the eighteenth century.
Today, her contribution is recognized as an important milestone in the history of women’s literature, testifying to a sensibility that paved the way for future generations of writers and activists. Her legacy lives on, inspiring movements of women’s associations and gender equality in the field of culture.
Una selezione delle sue poesie più belle in Italian
Nell’annunciazione della B. Vergine
Spandea su l’ombre a l’hor pur oro eletto
Del dì la nunzia, quando eterno amante
I rai fissò di sacro amor festante
In donzella real, sotto humil tetto.
Alato un paraninfo il più perfetto
Al grand’ufficio elesse; in un istante
Scese lieto, adorò Diva adorante:
Ave gli espresse il suo divin concetto.
AVE il cielo iterò, l’alba vermiglia
Ave disse, ave il sol, ave natura,
Ave di sì gran gioia alma conchiglia.
Ave il suol, ave il mar, ogn’un procura
Ave eccheggiare a sì gran madre, e figlia,
MARIA madre d’un Dio, d’un Dio fattura.
La Madalena pentita
Momentanea beltà, fasti fugaci
Folli speranze io vi detesto addio;
Fregi rei, pompe vane; ite in oblio
Sensi del cor con sicarî, empi, e fallaci.
Vi lascio auree catene, ostri tenaci;
E tu del mio fallir complice rio
Vil crin ti sciolgo, e tra tuoi flutti or’io
Dar spero in mar di pianto al porto i baci.
Su si corra pentita, ah non discaccia
Alma che riede a Dio, ma tutto ardore
D’alma rubella segue ancor la traccia.
Vengo, che senza te m’uccide amore;
Ché per placar la tua sdegnata faccia
Accuso il fallo, ed ho contrito il core.
Nell’annunziatione della B. Vergine
Arsero gli astri, e taciturno amante
Venne il Verbo, qual sole, in humil petto.
E in dar MARIA al suo splendor ricetto,
Ogn’angelico cor mutò sembiante.
Vn araldo dal cielo ad un istante,
In bianco vel dal gran monarca eletto
Raro nunzio fedel, d’alto concetto.
Genuflesso adorò l’humil regnante.
Ombra germe di fallo ingordo, e stolto,
Morte, ch’atterri ogn’un, voi anche ecclissi,
Agevolate il piè, fermarvi è tolto.
Regia prole de’ cieli erranti, e fissi
Invincibil si prova; il puro volto
Allegra i cieli, e fa tremar gli abissi.
Leave a comment